برج خنک کننده

تولید کننده انواع برج خنک کننده مدار باز و مدار بسته

برج خنک کننده

تولید کننده انواع برج خنک کننده مدار باز و مدار بسته

کولینگ تاور چیست؟

girl Author | دوشنبه, ۲۳ فروردين ۱۴۰۰، ۰۳:۵۹ ب.ظ | ۰ نظر

 

برج خنک کن یا برج خنک کننده چیست؟

این سوالی است که برای بسیاری از مخاطبان و مهندسین در صنایع مختلف پیش می‌آید.  برج خنک کن چیست؟  در پاسخ به این سوال باید گفت: "برج خنک کننده یا Cooling tower یک دستگاه خنک کننده آب جهت مصرف در نیروگاه‌ها، پتروشیمی، صنایع هسته‌ای و سایر صنایع میباشد."

 بسیار جالب است بدانید هدف اصلی اغلب برجهای خنک کن تامین آب سرد برای سایر دستگاه‌های صنعتی می‌باشد. این تجهیز مکمل بسیاری از مبدلهای حرارتی خنک کن روغن، دستگاه‌های تزریق پلاستیک، کوره القایی و دیگهای بخار میباشد. برج های خنک کننده با باز خنک سازی آب به صورت دائم سبب تنظیم دمای دستگاه های صنعتی و افزایش راندمان تولید می‌شوند.

امروزه بسیاری از کارخانجات بزرگ کشور به دلیل شرایط اقتصادی به دنبال افزایش راندمان در تولید خود میباشند. بدین منظور اولین پیشنهادی که میتواند تاثیر بسزایی در این موضوع داشته باشد استفاده از کولینگ تاور در سیستمهای خنک‌کاری ماشین آلات کوچک و بزرگ است. برجها بدلیل داشتن ساز و کار بسیار ساده مقاومت خوبی در برابر شرایط جوی و خاص در صنعت تبرید دارند. طراحان سیستمهای سرمایشی امروزه با بکارگیری دانش روز مهندسی توانسته اند معضلات بسیاری را از این دستگاه سرمایشی برطرف نمایند.

 برج خنک کننده

به چه دلیل  از برج خنک کننده استفاده می کنیم؟

دلیل اصلی کاربری برج خنک کن، بهره گیری از آب گرم برگشتی از تجهیزات صنعتی میباشد. آب سردی که از استخرهای بزرگ به سمت مبدلها، دیگهای بخار و کوره‌های القایی حرکت میکند بعد از دریافت گرما از این تجهیزات گرمتر می‌شود. دمای آب به هر میزان افزایش یابد کارایی اش در جذب گرمای دستگاه های صنعتی، کاهش می‌یابد. وظیفه اصلی برج خنک کننده تنظیم دمای آب خنک در جذب گرمای اضافی مبدلهای حرارتی میباشد.

مزایای برج خنک کننده

به نقل از  سایت گروه کارخانجات دماگستر کولینگ تاورها دارای معایب و محاسنی هستند که به صورت مجزا به توصیف آنها خواهیم پرداخت. مزیت های برج خنک کننده بسیار فراوان بوده و بدلیل همین مزایا امروزه کاربرد آن بسیار زیاد گردیده است. مزیت اصلی کولینگ تاور تامین آب سرد برای دستگاه های صنعتی و جذب گرما از آنها میباشد. این موضوع سبب افزایش میزان تولید کارخانجات دیگر و افزایش سودآوری برای آنها میگردد. امروزه بیشتر کارخانجات صنعتی با دانستن اهمیت سیستمهای سرمایشی بخش اعظمی از سرمایه خود را صرف بازسازی و احیا این سیستم صرف مینمایند. سرویس سالیانه و باز احیا سازی دستگاه در دوره‌های منظم یکی از مهمترین راهبردها در دستیابی به این موضوع میباشد.

مزیت دیگر برج خنک کننده کاهش استهلاک و خرابی تجهیزات صنعتی می‌باشد. بسیاری از ماشین آلات صنعتی از روغن به جهت کارکرد روان تر در ماشین آلات خود استفاده میکنند. بکارگیری روغن در سیستم روانکاری این تجهیزات سبب می شود دمای روغن افزایش یابد. یک برج خنک کننده با گردش دائمی آب سرد در یک مبدل حرارتی موجب باز خنک سازی این گونه روغنها میشود.

معادلات حاکم در برج خنک کننده

به منظور انجام محاسبات در یک سیستم برودتی باید ابتدا در مرحله اول معادلات حاکم بر آن را مورد بررسی قرار دهید. رایج ترین معادلات حاکم بر برج خنک کننده عبارتند از:

  • معادلات مربوط به محاسبات آب مصرفی
  • معادلات مربوط به انجام محاسبه ظرفیت برودتی
  • محاسبات مربوط به تعیین حجم هوادهی مورد نیاز
  • معادلات انرژی و معادله‌های انتقال حرارت در سطوح خنک کن

انجام صحیح این معادلات بخش مهمی از طراحی صحیح برج خنک کننده به شمار می‌آید. این معادلات بیانی تصویر واضحی از شرایط طراحی، میزان سرمایش و میزان حجم آب مصرفی کولینگ تاور نمایان می‌کند. به منظور انجام صحیح معادلات در برج خنک کننده بهتر است با شرکتهای مشاوره معتبر ارتباط برقرار نمایید. گروه کارخانجات دماگستر با طراحی نرم افزارهای مهندسی در زمینه انجام این محاسبات در خدمت مهندسین محترم میباشد.

  • girl Author

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی